Agència de col·locació autoritzada nº 1000000076

Entrar


L'e-commerce, la salvació de la campanya del Black Friday a nivell laboral

Malgrat l'atípic de la campanya actual, en plena pandèmia de coronavirus, s'esperen repetir les mateixes contractacions de l'any passat: 184.000 en tot el país, segons Adecco

Hem viscut la pitjor crisi sanitària de la història recent i moltes estan sent les conseqüències econòmiques i socials que deixa enguany. Les dades d'atur dels últims mesos no han sigut positius, conseqüència de la segona ona de contagis, el nou estat d'alarma, i l'enduriment de les restriccions al nostre país i els del nostre entorn. Però a poc a poc l'activitat del nostre mercat laboral va reactivant-se.

El mes de novembre porta una de les campanyes de contractació més potents de l'any. No va anar fins fa poc temps que modes com el *Black *Friday o el *Cyber *Monday (totes dues d'origen estatunidenc) van començar a calar al nostre país, i tal ha sigut el seu impacte que el gran consum i sectors com la logística i la distribució ja dissenyen campanyes específiques vinculades a ells com, per exemple, en el terreny de l'ampliació de personal.

Enguany, la campanya del *Black *Friday -que a Espanya es prolonga diversos dies o fins i tot setmanes- serà atípica per la crisi sanitària viscuda, però malgrat la caiguda d'uns certs sectors claus al nostre país com l'hostaleria i el turisme, uns altres com l'e-*Commerce estan provocant una reactivació del mercat de treball.

És per això que Adecco, líder mundial en la gestió de Recursos Humans, preveu que en aquestes últimes setmanes del mes i vinculats als descomptes del *Black *Friday, es generen més de 184.000 ocupacions, la qual cosa suposa el mateix nombre de contractes que un any arrere.

Els sectors vinculats a l'e-*Commerce, gran consum i la seua indústria auxiliar (englobant alta perfumeria, cosmètica, electrònica, telefonia, botiga de joguets, imatge, so, etc.), l'alimentació, la distribució, el *retail, la logística, el transport i la indústria tèxtil, entre altres, són els que més ocupació generaran en aquestes dates.

A més, encara que la campanya siga de curta duració, moltes d'aquestes contractacions s'ampliaran a tot el període de contractació nadalenca i fins i tot rebaixes.

Quant als perfils més buscats seran els relacionats amb l'e-*Commerce: mossos, preparadors de comandes i carretoners.

L'e-*Commerce tira de l'ocupació en el *Black *Friday

Cada vegada més, la campanya del *Black *Friday i el *Cyber *Monday suposen un important repunt d'ocupació i tradicionalment és el sector de gran consum i les àrees d'atenció al client o força de vendes en els quals es generen més llocs de treball. No obstant això, enguany tan atípic, hi ha hagut sectors que han vist repuntar la seua contractació a fi de complir amb l'increment de la seua demanda, com ha succeït en el sector de la distribució, l'e-*Commerce, la tecnologia o la logística i el transport.  Aquests sectors seran els que més ocupació generaran en aquesta campanya sense oblidar que el comerç continuarà contractant també, però a un ritme menor.

Cal posar l'accent en el fenomen de l'e-*Commerce, que està creixent a un ritme vertiginós a causa de la COVID-19, i que ha suposat un increment del 30% de les contractacions respecte a l'any passat, sobretot en el sector logístic i el transport, derivat de les elevades vendes durant els mesos del confinament i que ja és una constant en els hàbits de consum espanyols.

Tots aquests sectors continuaran demandant mà d'obra en els pròxims mesos perquè són indústries essencials i, a més, en molts casos, s'han generat hàbits de consum que es mantindran en el temps, fins que la fins ara “normalitat” es restablisca o que fins i tot romandran incorporats ja definitivament quan aquesta situació passe.

L'auge de l'e-*Commerce està estretament lligat al sector de la logística i el transport, i a la distribució i el *retail, per això aquestes àrees seran les grans beneficiades en aquesta campanya.

Si parlem dels perfils més demandats, ja no sols es demandarà personal per a les botigues físiques, com a anys anteriors, sinó que, gràcies al comerç online, s'ha vist reforçada la incorporació de treballadors destinats a la preparació i la distribució de les comandes.

Perfils com a empaquetadors o preparadors de comandes ara es desplacen de les botigues a les plataformes logístiques: el lloc continua sent el mateix, però es realitza en un altre lloc.

La distribució i el *retail s'emporten bona part dels llocs de treball que es generen en aquesta època. La demanda de caixers, *inventaristas, administratius, reposadors o mossos de magatzem augmenta considerablement dins de les empreses d'aquesta indústria.

I si la distribució i el *retail tiren del carro, la logística i el transport van de la mà. Els llocs que més necessita cobrir aquest sector són aquells relacionats amb l'última milla: mossos, preparadors de comandes, peons de magatzem, repartidors, ajudants i, com és habitual des de fa anys, carretoners.

En tractar-se d'una campanya amb una duració tan curta, l'experiència prèvia juga un paper molt important per a les persones en cerca d'ocupació perquè la corba d'aprenentatge és mínima i poden adaptar-se al ritme de la campanya amb eficàcia.

Les comunitats estrela de la campanya

Les autonomies on s'esperen majors increments quant a la contractació de personal són aquelles on se situen grans centres logístics i operadors de e-*Commerce, així com regions on el gran consum és un negoci *core (centralització de grans superfícies comercials, de distribució, etc.).

Centrant-nos en el nombre total de contractes veiem que Catalunya, amb 32.800 noves ocupacions, la Comunitat de Madrid, amb més de 32.300, i la Comunitat Valenciana, on s'esperen superar els 22.800 contractes, són les tres autonomies que realitzaran més contractacions quant a la distribució regional de la campanya.

La Regió de Múrcia i Andalusia són les dues comunitats que els segueixen, amb menor volum de contractacions, encara que molt positives també: 20.200 en el cas murcià i més de 17.600 en l'andalús. Elles tanquen el *top 5 de regions amb major nombre de contractes i completen a més el grup d'autonomies on la xifra d'ocupacions supera els 5 dígits.

Per darrere d'elles, a gran distància, apareixen el País Basc i Castella i Lleó, les dues superant els 8.000 contractes. Immediatament després, es troben altres regions que ronden els 7.000 ocupacions. Són Galícia i Canàries. Si bé l'arxipèlag no veurà augmentar tant els seus contractes per la campanya directa del *Black *Friday sinó per una lleugera reactivació del sector turístic i una preparació de cara a la campanya de Nadal.  

Castella-la Manxa, Aragó, Cantàbria i Navarra es col·loquen per davall. En el primer cas s'esperen aconseguir les 6.100 contractacions, en el segon 5.700 ocupacions, i per a les comunitats càntabra i navarresa, els 4.800 contractes en tots dos casos.

Ja en la part inferior del rànquing se situen Astúries (1.700), La Rioja, amb 1.400 noves ocupacions, Balears, prop del miler, i, finalment, Extremadura, amb només 600 contractes previstos per a aquestes setmanes, encara que continuarà sent en aquestes regions una campanya similar a la de 2019.

961753277
Major, 15
46230 - Alginet
(Valencia)
ocupacio@alginet.es