Agència de col·locació autoritzada nº 1000000076

Entrar


Les grans companyia 'assumeixen' la seua responsabilitat social: el 73% de les corporacions va realitzar activitats de RSC en 2017

Recentment, la Business Roundtable (*BRT), organització formada pels CEOs de més de 180 de les majors corporacions estatunidenques, va anunciar un canvi de paradigma. Els seus representants, màxims dirigents d'empreses com 3M, Accenture, Amazon, Apple, Bayer, Citigroup, The Coca-Cola Company, JP Morgan i Procter & Gamble, van donar a conéixer un canvi radical en relació als objectius de les seues corporacions: després de 20 anys de polítiques que afavorien la maximització dels beneficis per als seus inversors (shareholders), les grans empreses dels Estats Units treballaran per a afavorir als seus empleats, als clients i a la societat en general (stakeholders).

La consultora de comunicació i estratègia digital Evercom analitza aquest canvi en el seu informe La importància de la comunicació en RSC. Una tendència adoptada per empreses de tot el món que ja estan dissenyant i executant projectes relacionats amb la millora de les condicions de vida dels ciutadans, la cura del medi ambient i l'educació.

Segons Gallup, en 2019, només el 23% dels ciutadans als Estats Units va afirmar confiar molt en les companyies, un percentatge que, encara que continua sent similar al d'anys anteriors, demostra certa desconnexió entre les grans corporacions i els seus usuaris. En aquest context les empreses estan invertint cada vegada més recursos econòmics i humans al servei de la comunitat. Segons el V Informe de l'impacte social de les empreses de Deloitte i ÉSSERS, el 73% de les corporacions va realitzar activitats de *RSC en 2017.

Empreses i medi ambient

Entre les àrees d'actuació de les polítiques de RSC de les empreses es troba la protecció del medi ambient. Problemes tan actuals com el canvi climàtic i el calfament global són més rellevants cada dia en l'esfera mediàtica i en la pròpia societat. Per exemple, segons un informe de la consultora independent IPSOS, la població espanyola és la segona més preocupada per tots dos problemes (51%), només superada per la japonesa (52%). Les conseqüències ja visibles de la sobreexplotació de recursos, l'ús de fonts d'energia basades en el petroli i la utilització d'envasos no retornables estan canviant la mentalitat dels ciutadans i les seues exigències a les marques.

El consumidor del futur – i del present – donarà molta més importància als aspectes ètics, com la sostenibilitat de les seues compres i triarà a aquelles marques que oferisquen productes de qualitat però que siguen respectuosos amb el medi ambient. Un estudi publicat per l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) i New Economy and Social Innovation (NESI) 6 confirma aquesta tendència: el 73% dels espanyols enquestats ja pren decisions de consum per motius ètics o de sostenibilitat.

L'aparició d'aquesta mena de consumidor sostenible ha possibilitat, fins i tot, la proliferació de noves marques i noves tendències comercials. Si ens fixem en el món de la moda, després d'una època democratització del sector amb peces cada vegada més barates que no sempre respecten els principis de sostenibilitat actuals, signatures com Ecoalf, Skunk Funk o Thinking Mu proposen confeccionar roba de gran qualitat amb productes reciclats o de fibres de baix impacte ambiental.

Alimentació i begudes: la revolució dels envasos

No obstant això, si hi ha un sector que es veurà afectat per aquests canvis de tendències de consum, a causa de la seua incidència diària en la vida de les persones, és el de l'alimentació i les begudes. Moltes marques de gran popularitat en les llars de tot el món estan desenvolupant projectes per a minimitzar l'impacte de les seues accions en el medi ambient i col·laborar amb les institucions en aquesta matèria. La reinvenció dels envasos s'està convertint en la punta de llança de les marques per a reduir la seua incidència en l'entorn.

The Coca-Cola Company, una de les cinc marques més valuoses del món segons Interbrands7, és un exemple de com les empreses estan responent a les demandes de sostenibilitat de la societat. Des de l'any 2017, al costat de Coca-Cola European Partners, ha impulsat a Espanya una completa estratègia de sostenibilitat que recull una sèrie de compromisos i objectius per a 2025 sota el lema Avancem.

La comunicació com a motor del canvi

Segons dades de l'Associació de Directius de Comunicació Dircom en la seua informe Estratègies i eines de Comunicació Responsable11, al voltant del 35% dels responsables de comunicació espanyols enquestats afirma que la seua empresa utilitza poc o res la seua condició d'organització responsable com a posicionament públic. Una oportunitat perduda de mostrar l'esforç i inversió privada per a millorar la societat.

La comunicació estratègica i transparent dels projectes de RSC, sustentada per dades concretes que demostren l'impacte real de les accions, és un imperatiu per a les companyies que ofereix dos avantatges bàsics a tindre en compte. En primer lloc, la conscienciació ciutadana sobre temes tan dispars com la igualtat, la seguretat viària o el reciclatge, per posar alguns exemples, només serà possible a través d'una difusió de missatges constant d'organitzacions i Administracions Públiques. I, en segon lloc, la majoria de projectes de RSC aconseguiran els seus objectius gràcies a la participació dels ciutadans, ciutadans que només podran accedir a aquests projectes a través de les campanyes de comunicació posades en marxa per les empreses.

Pot consulta la notícia original AQUI

961753277
Major, 15
46230 - Alginet
(Valencia)
ocupacio@alginet.es